schimbarea comportamentului si beneficiul ascuns

Ma bucur ca am posibilitatea sa scriu urmatorul articol despre schimbarea comportamentului. Pana acum sper ca ai citit primele doua articole, in care am tratat  doua bariere care te pot opri sa faci schimbarea pe care ti-o doresti.

Iti aduc aminte ca iti cer suportul sa-mi indici chiar tu cu ce bariere te confrunti si sa le discutam impreuna.

Am inceput primul articol cu “euforia”, o stare extrem de dinamica si pozitiva pe care poti sa o gestionezi cat mai bine pentru a te mobiliza rapid. Sper ca  “gata, de azi…incep” are acum o alta valoare pentru tine si stii cum sa faci ca “minunea” sa dureze si sa aiba efect pentru schimbarea pe care ti-o doresti.

In articolul urmator am continuat cu puterea obisnuintei si pe baza acesteia ai invatat ca prin repetitie si consecventa poti deveni propriul tau maestru, iar schimbarea comportamentului care te aproprie de calitatea vietii pe care o meriti este cea mai buna obisnuinta. In acest articol m-am dat chiar pe mine exemplu si iti povesteam ce frumos am crezut ca sunt timp de 10 ani, la doar 106 kg.

Citeam acum cateva zile un mail, pe care o buna prietena mi l-a trimis, cu un articol de dezvoltare personala in care se punea accentul pe actiune. Actiunea te conduce spre rezultatele pe care ti le-ai propus, insa este o diferenta majora intre actiune si reactiune.

Schimbarea comportamentului va avea mai putin succes cand doar reactionezi la mediul tau exterior. De foarte multe ori ne propunem sa facem schimbari in viata personala pentru a ne ridica la nivelul asteptarilor celor din jur sau pentru ca acestia ne cer in mod imperios acest lucru.

Vreau sa ma intelegi ca nu este neaparat un lucru rau sa te schimbi pentru cei dragi sau fortat de catre anturaj, doar ca trebuie sa stii ca pentru acest lucru s-a inventat cuvantul “sacrificiu”. Si ca orice sacrificiu, el poate sa dureze atata timp cat ai resurse sa te sacrifici sau nici sa nu fii dispus sa platesti pretul inca de la inceput.

Sper ca in urmatorul articol despre bariere in schimbare sa discut despre conflictul interior pe care il genereaza acest sacrificiu si cum te poate scurge de energie intr-un timp foarte scurt.

Azi am ales sa scriu despre bariera numarul 3 in schimbarea comportamentului: BENEFICIUL ASCUNS!

De aceea, chiar acum te invit la Actiune. Imagineaza-ti ca stai de vorba cu mine in calitate de coach si te provoc sa reflectezi pentru un moment la propria ta intentie de a te schimba:

“Cat de mult iti doresti sa te schimbi? ”

Indraznesc sa spun ca eu stiu deja raspunsul pe care mi-l vei da. Am auzit foarte multe variante in munca mea de coach.  Stiu ca initial apare o reactie interioara puternica si contradictorie, chiar inainte sa-mi raspunzi. Te poti infuria “adica cum…cat de mult imi doresc sa ma schimb, pentru ce altceva as fi aici???”.

Si acum va aparea o intrebare evidenta:

“Ce beneficii pozitive iti aduce lipsa schimbarii sau situatia actuala?”

Ar fi simplu sa poti raspunde repede la aceasta intrebare. Insa nu se intampla astfel, pentru ca de multe ori nu suntem constienti de beneficiile pozitive pe care le obtinem in orice situatie ne-am afla. In mod inconstient facem toate eforturile pentru a ne asigura ca situatia actuala ne ofera efectele secundare de care avem nevoie.

Am dat exemplu in articolul trecut despre o prietena care s-a autosabotat subtil, in timp ce incerca sa slabeasca, pentru ca in interiorul ei spera sa-l regaseasca pe cel care o va alinta din nou “puricica lui tata”. O dragoste profunda de alta data ii bloca accesul la schimbarea de acum.

Multi oameni raman nefericiti si necajiti pentru ca asa stiu ca vor primi acea atentie suplimentara din partea familiei sau a prietenilor. Vei putea socializa mai usor cu cei asemeni tie si aveti acele subiecte comune de discutie. Dorinta de a fi in centrul atentiei, nevoia de semnificatie si importanta este gresit translatata in comportamentul pe care il vor adopta.

In fiecare zi iti vei intari sistemul de credinte care sa te limiteze si vei achizitiona doar acele convingeri care iti vor sustine comportamentul actual. Ele se transforma in niste minciuni uriase, care nu au nici cea mai mica legatura cu realitatea:

“Lasa ca stiu eu pe astia de zambesc tot timpul…niste fatarnici si fandositi ”

“Ei na, ia sa o vad eu pe tovarasa asta frumoasa traind in orasul nostru ”

“Nimeni nu ma intelege prin cate am fost nevoit sa trec ”

Nefericirea devine singura alegere cunoscuta si mult timp vei ramane asa, doar pentru a-ti primi atentia pe care o doresti. Atentia este aici doar cu titlul de exemplu.

Daca si faci parte dintr-o familie in care esti “fata lui tata” sau “baiatul lui mama” ai toate sansele ca pentru foarte mult timp comportamentul tau sa fie compromis, pentru ca “mamica sau taticu” vor fi salvatorii omniprezenti. Am dorit sa fac aceasta mentiune pentru cei care au “copii mari” si inca nu se incumeta sa apeleze la termenul “intarcare”…

Orice comportament, chiar si cel mai nociv, isi va gasi cu siguranta o logica perfecta in lumea interioara a persoanei. Cei din jur te pot judeca si iti pot aduce toate argumentele logice pentru care ar fi bine sa te schimbi. Pana nu va avea valoare si logica pentru lumea ta interiora, vei refuza pur si simplu orice informatie, iar schimbarea nu poate avea loc. Iata si doua exemple:

“Nu se lasa de baut. Plange cand se trezeste si ii este rusine ca l-au vazut copiii in ipostaze penibile. Isi promite ca nu mai bea de fiecare data, cand e treaz. Ii explic cat de rau ii face sau il amenint cu divortul, insa nimic. Povestea se repeta.” Si se va repeta pentru ca doar tovarasii de pahar reusesc sa-l puna in valoare.

“Niciodata nu-si termina activitatile la timp. Gaseste scuze de fiecare data si ma enerveaza cat de logice i se par. Il amenint de multe ori ca-l dau afara sau il expun in fata colegilor. Am incercat si cu frumosul, insa am ajuns la concluzia ca este un caz pierdut, desi este un bun specialist. Parca nu e constient ca poate ramane fara serviciu. ” Si se va repeta pentru ca podiumul pe care managerul il pune straluceste in lumina reflectoarelor.

Chiar si cand iti planifici schimbarea comportamentului si iei decizia de a trai un altfel de viata, pana nu te vei intelege si te vei accepta pentru beneficiile pe care de fapt ti le doresti, te vei autosabota in permanenta.

Cum de au atat putere beneficiile ascunse?

Ele sunt pozitive si aduc ceva bun persoanei, doar comportamentul ales nu este cel mai potrivit. Beneficiul ascuns functioneaza asemeni unei busole interioare care iti spune cu precizie unde trebuie sa ajungi. Iata un lucru incredibil, pe care multi inca nu reusesc sa-l inteleaga: nu vei putea rata niciodata destinatia finala! Este puterea cu care suntem inzestrati fiecare, indiferent de studii, sau cum imi place sa spun “cat de mare iti este creierul.”

Daca beneficiul sau efectul ascuns este sa fii in permanenta iubit si ocrotit, vei manipula tot in jurul tau pentru a reusi. Mai mult, in fiecare moment esti exact in punctul final si iti atingi destinatia. Iar pentru asta inconstientul va fi nevoit sa-ti gaseasca cel mai scurt drum posibil pentru ca tu sa reusesti.

Iar cel mai scurt drum nu este intotdeauna cel mai bun, poate doar mai usor.

Cei vei invata mai departe este cum sa iti alegi singur, in mod constient, un comportament care sa te conduca in acelasi punct, doar ca pe un traseu benefic tie si celor din jur.

Cum sa-ti descoperi beneficiile ascunse si sa generezi acele comportamente mult mai benefice?

Odata ce ti-ai recunoscut si acceptat beneficiile sau efectele secundare pe care le doresti, vei avea toata claritatea, energia si motivatia sa produci orice schimbare a comportamentului tau.

Cu ce te va ajuta sa te cunosti si sa te descoperi? Vei catiga timp si vei deveni mai performant in orice schimbare ti-ai dori pentru tine. Vei integra aceste informatii corespunzator si vei fi congruent cu tine si cu cei din jur. Masca aparentelor, pe care este posibil sa o afisezi in anumite situatii, nu-si va mai avea sens pentru ca nu mai ai o agenda ascunsa, din necunoastere sau chiar rusine.

Pasul I: Identifica-ti beneficiile ascune!

1. Gandeste-te la beneficiile pozitive ale situatiei pe care doresti sa o schimbi. Imagineaza-ti pentru un moment ca reusesti sa te schimbi, ce-ti va aduce bun si pozitiv aceasta schimbare? Noteaza-ti personal raspunsurile.

2. Care sunt efectele benefice emotionale, fizice sau mentale ale situatiei curente? Imagineaza-ti pentru un moment ca schimbare nu reuseste, ce-ti va aduce bun si pozitiv aceasta situatie? Noteaza-ti personal raspunsurile.

3. Cat de importante sunt aceste beneficii pentru tine? Ai doua liste diferite de raspunsuri si vei selecta doar pe cele care sunt cele mai importante pentru tine. Daca te ajuta, poti nota in dreptul fiecareia o nota de la 1-10, in functie de cat de importante ti se par. Vei ramane la final cu o singura lista si vei lucra cu beneficiul aflat pe primul loc.

4. Translateaza beneficiul in intentie pozitiva. Selecteaza beneficiul pe care il consideri cel mai important si formuleaza-ti pe baza lui o intentie pozitiva.

Exemplu:

-          Imi propun de ceva timp sa fiu planificat si organizat. Schimbarea imi va aduce mai mult timp liber pentru mine. Intentia mea este sa am grija de sanatatea mea.

Pasul II: Generatorul de comportamente noi!

Cum iti poti realiza aceasta intentie pozitiva intr-un alt mod decat cel de pana acum?

Scrie repede tot ce vei considera acum potrivit pentru tine:

-3 comportamente noi care sa fie la fel de bune ca si cel de pana acum;

-3 comportamente noi care sa fie mai performante decat cel de pana acum;

Ai de facut aceasi lista de clasificare. In functie de preferintele tale, iti vei alege la final doar 3 pe care le vei considera cele mai oportune pentru tine.

Pasul III: Testeaza care este cel benefic pentru tine!

Ai reusit sa generezi noi optiuni de comportament, iar intentia ta pozitiva reprezinta o fundatie solida pe care vei reusi sa demarezi schimbarea comportamentului pe care ti-l propui. Mai ai un singur pas de facut, sa testezi cum raspund aceste optiuni pe care le-ai ales la lumea ta interioara.

Imagineaza-ti in forumul tau interior ca ai pus deja in practica noul comportament. Fiziologia ta, corpul iti va da cel mai bun semn ca ceea ce urmeaza sa faci este acceptat. Probeaza orice optiune la care te-ai gandit si cand ai acel “wow” ca ai gasit ce cauti, pune in practica si bucura-te de schimbare.

Sper ca ti-au placut informatiile din acest articol si te invit sa-mi spui cum functioneaza pentru tine.  Lasa-mi un comentariu despre acest subiect si sper sa-mi indici chiar tu urmatoarea bariera pe care sa o abordam.

Comments